Cytaty – jak z nimi pracować?
Pracować? A może grać albo bawić się? Bo tak naprawdę można wszystko. Pomysł jest prosty i angażujący choć wykonanie zajęło mi sporo czasu. Najpierw projekt w Canvie, potem wydruk, laminowanie i wycinanie. Ponieważ jest to wersja testowa, przygotowałam 8 cytatów. W sam raz na rozgrzewkę.
Cytaty to 3 zestawy kart – z cytatem, na którym zaznaczyłam kursywą wybrane przez siebie słów/wyrażene; definicją wybranego słowa/wyrażenia z cytatu; z informacją o osobie cytowanej.
Na słownictwo – cytaty
Pomysł jest następujący:
- uczniowie dostają zestaw karteczek z cytatami; każdy cytat jest podpisany
- w każdym cytacie kursywą zaznaczony jest jakiś wyraz lub wyrażenie i to ich znaczenie będzie starał się rozszyfrować uczeń
- uczniowie otrzymują drugi zestaw kart – z definicjami słów/wyrażeń
- uczniowie próbują dopasować definicje do słów; mogą spróbować domyślić się z kontekstu czy bazować na tym, co już wiedzą (możliwe przecież, że uczniowie znają już wybrane przeze mnie słowa); w razie konieczności pomagamy uczniom
- wielki finał 😉 rozdajemy uczniom trzeci zestaw kart, który zawiera krótką informację o osobie, której cytat otrzymali na początku
- uczniowie starają się dopasować notkę do osoby
- dla ułatwienia na kartach są QR kody, które przeniosą nas do biografii danej osoby na Wikipedii
Rozdajemy karty uczniom i pozwalamy żeby się dobrze bawili 🙂
Czym się kierowałam wybierając cytaty?
Szukałam ciekawych słów/wyrażeń więc nie ograniczałam się tylko do osób pochodzących z Wielkiej Brytanii czy USA. Z pewnością są tam cytaty pochodzące od osób mniej znanych, ale uważam, że tak jest ciekawiej 🙂
Gdzie pobrać zestaw?
Karty można pobrać TUTAJ
Zapraszam również do grupy My Perspectives on Teaching Teens, gdzie dzielimy się pomysłami, doświadczeniem i materiałami 🙂
Więcej materiałów pomagających w przygotowaniu do matury znajdziesz TUTAJ