Opis zdjęcia – ćwiczenia
Uwielbiam przygotowania do matury, czasami są jak igrzyska śmierci 😉 Ze wszystkim można sobie poradzić, ale potrzeba na to czasu, cierpliwości i dobrej strategii. W maju 2023 po kilkuletniej nieobecności wraca matura ustna, a więc przyda się też troszkę spokoju, bo uczniowie nie potrafią ukryć strachu przed tą formą egzaminu.
Opis zdjęcia – co warto wiedzieć?
Opis zdjęcia to najłatwiejsze zadanie na maturze ustnej, w tej kwestii nie ma się co oszukiwać. Problemem jest fakt, iż wielu uczniów myśli, że samym opisem zdjęcia zdadzą maturę ustną. To nieprawda. Każde zadanie na maturze ustnej składa się z 4 elementów i jeśli każdy z nich zostanie poprawnie wykonany uczeń może liczyć na 6 pkt. Warto od razu sygnalizować uczniom, że w tym wypadku elementami są: opis zdjęcia oraz udzielenie odpowiedzi na 3 pytania.
Opis zdjęcia – materiały do ćwiczeń
W dzisiejszym wpisie podrzucam materiały do wykorzystania na lekcji. Jeden z myślą o początkujących, a drugi po to żeby poćwiczyć nudne zadanie w nieszablonowy sposób.
Co przygotowałam?
Po pierwsze ściągawkę, która wyjaśnia, jak robimy zadanie z opisem zdjęcia.
Można pobrać ją z dysku.
Po drugie – grę, która pozwala utrwalić schemat opisu fotki (KTO, CO, GDZIE, JAK) poprzez tworzenie prostych zdań i bez obrazków. Od czasu do czasu można zaszaleć, prawda? 😉 Grę można pobrać TUTAJ prosto z Canvy, a ja już tłumaczę o co chodzi 🙂 A jeśli są problemy to pobierz z dysku
Przygotowałam 4 karty a na każdej 8 przypadkowych i, mam nadzieję zabawnych, słów. Na pierwszej karcie mamy 8 osób (co odpowiada pytaniu KTO jest na zdjęciu), na drugiej 8 czynności (co odpowiada pytaniu CO robią osoby przedstawione na fotografii), na trzeciej 8 miejsc (co odpowiada pytaniu GDZIE znajdują się osoby z fotografii), a na czwartej 8 przypadkowych uczuć (co odpowiada pytaniu JAK się czują osoby ze zdjęcia). Uczniowie losują po jednej karteczce z każdej kategorii i układają zdania, zupełnie jak w opisie obrazka. Np. ze słów Cinderella, to dance, beach, excited może otrzymać zdania: „Cinderella is dancing. She’s on the beach and she is very excited.” LUB „Cinderella is so excited that she is on the beach that she is dancing.” Nie ma tu ograniczeń. Im zabawniej, tym lepiej.
Bonus
Podrzucam Wam dodatkowo super ćwiczenie, które rozgada uczniów w niestandardowy sposób 🙂 Pobieracie prezentacje w pdf i gotowe. 🙂 Co tam znajdziecie? 10 zabawnych zdjęć, które należy opisać uwzględniając, co stało się przed zrobieniem fotki, co się na niej dzieje i co może zdarzyć się za chwilę. Pod zdjęciem znajdziecie przydatne słowo i wyrażenia, które pomogą w wykonaniu zadania.
Zdjęcia pochodzą ze stron Unsplash, Pexels i Pixabay. Prezentacja wykonana w Canvie, odradzam druk. Lepiej zaprezentuje się przez projektor.
Nie lubisz drukować? 😉
Nie szkodzi. Właśnie testuję aplikację Spinner Wheel i przygotowałam dla Was koła ze słówkami z pliku. Zamiast drukować i ciąć, możecie zakręcić wirtualnym kołem, które wylosuje słówka za Waszych uczniów 🙂
KTO – koło znajdziesz tutaj
CO – koło znajdziesz tutaj
GDZIE – koło znajdziesz tutaj
JAK – koło znajdziesz tutaj
Po inne maturalne inspiracje zapraszam TUTAJ
Dołącz do grupy My Perspectives on teaching teens na Facebooku.
Dziękuję za zadanie ze Spinner Wheel, na pewno się przyda
Super materiały, jednak od razu rzuciło mi się w oczy, że w bonusie powinno byc raczej „fool around” a nie ”
full around” 🙂
Super materiały, jednak od razu rzuciło mi się w oczy, że w bonusie powinno byc raczej „fool around” a nie ”
full around” 🙂 NIe wiem też co ma znaczyć „boas” bo liczba mnoga od węża boa raczej nie pasuje do obrazka. Absolutnie nie chce sie czepiać, bo super darmowe materiały, ale zwracam jedynie uwagę na literówki, które zdarzają się każdemu
Aneta, dzięki! Już wszystko naprawione. Wstyd mi tylko, że po takim czasie 🙂