W poprzednim wpisie mogliście znaleźć informacje o tym, czego uczyć na lekcjach JOZ. Pozostaje kwestia materiałów na kilka pierwszych lekcji.
Zapewne będziesz potrzebował tygodnia, czy dwóch żeby zorganizować sobie podręcznik. O ile do JOZ, którego będziesz uczyć istnieje jakiś podręcznik. Co robić na początku? Pierwsza lekcja języka zawodowego – jak powinna wyglądać?
Proponuję wziąć sobie do serca, to na co naciska podstawa programowa – korelowanie kształcenia zawodowego i ogólnego. Osobiście jestem wielką zwolenniczką tego podejścia. Uczniowie często mają bardzo negatywne nastawienie do języka zawodowego, ponieważ uważają, że jest im zbędny, szczególnie jeśli pojawia się w klasie maturalnej. Woleliby mieć lekcje przygotowujące do egzaminu dojrzałości. To właśnie te obawy zainspirowały mnie do zmiany sposobu nauczania JOZ. Z biegiem lat wypracowałam sobie taki system, który w pełni zadowala mnie oraz moich podopiecznych. Realizuję z nimi podstawę programową, jednocześnie ćwicząc zagadnienia maturalne.
Jestem przekonana, że Twoi uczniowie wiedzą już całkiem sporo z zajęć ogólnego języka obcego, a ich wiedza przyda się na lekcjach JOZ. Wystarczy im to tylko uświadomić. Jak? Zacznij od repetytorium maturalnego.
Każde repetytorium podzielone jest tematycznie na działy. Może któryś z nich pasuje do profesji, w której uczysz? Jako nauczycielka technikum budowlanego korzystam z działu „dom”. Są tam nazwy budynków różnych budynków mieszkalnych, pomieszczeń, a nawet mebli. Architekci krajobrazu mogą skorzystać z działu „przyroda”; informatycy czy mechanicy z działu „nauka i technika”; handlowcy, ekonomiści z działu „zakupy i usługi”, przyszli projektanci mody z działu „człowiek” itd. Zastanów się, a na pewno znajdziesz coś, co okaże się przydatne.
Każdy rozdział to słownictwo, czytanie, słuchanie i mówienie. Mamy zatem możliwość przećwiczyć wszystkie sprawności językowe i to w kontekście języka zawodowego. Pamiętaj, że do repetytoriów zawsze można znaleźć dodatkowe ćwiczenia – wydawnictwa bardzo o to dbają. Dzięki takiej strategii szybko zorganizujesz sobie materiały na kilka lekcji.
Jeśli Twoja grupa już wcześniej przerobiła dany rozdział repetytorium, będzie już sporo wiedziała. Uczniowie powinni dzięki temu poczuć się pewnie, a powtórka sama w sobie zawsze się przyda. Jeśli będzie to dla nich zupełna nowość, może okazać się, że będziemy potrzebować więcej czasu na realizację tego materiału niż zakładaliśmy. Zawsze możesz sięgnąć do repetytorium, z którego na co dzień nie korzystasz lub do takiego, które zostało wycofane np. z powodu zmian w egzaminie maturalnym.
Podsumujmy plusy proponowanej przeze mnie strategii:
– łączymy kształcenie zawodowe z ogólnym, tak jak sugeruje podstawa programowa
– możemy szybko i łatwo zorganizować sobie materiały na kilka lekcji
– wykorzystujemy wcześniej zdobytą przez uczniów wiedzę, co z pewnością zmotywuje ich do nauki
– powtarzamy materiał oraz umiejętności przydatne pod kątem matury
A już w kolejnym wpisie konkretne przykłady ćwiczeń łączących naukę języka specjalistycznego z przygotowaniem do matury.
2 thoughts on “Pierwsze lekcje JOZ – kształcenie zawodowe i ogólne oraz skąd brać materiały”