pierwsza lekcja języka zawodowego
Metodyka

Pierwsze lekcje JOZ – kształcenie zawodowe i ogólne oraz skąd brać materiały

W poprzednim wpisie mogliście znaleźć informacje o tym, czego uczyć na lekcjach JOZ. Pozostaje kwestia materiałów na kilka pierwszych lekcji.

Zapewne będziesz potrzebował tygodnia, czy dwóch żeby zorganizować sobie podręcznik. O ile do JOZ, którego będziesz uczyć istnieje jakiś podręcznik. Co robić na początku? Pierwsza lekcja języka zawodowego – jak powinna wyglądać?

Proponuję wziąć sobie do serca, to na co naciska podstawa programowa – korelowanie kształcenia zawodowego i ogólnego. Osobiście jestem wielką zwolenniczką tego podejścia. Uczniowie często mają bardzo negatywne nastawienie do języka zawodowego, ponieważ uważają, że jest im zbędny, szczególnie jeśli pojawia się w klasie maturalnej. Woleliby mieć lekcje przygotowujące do egzaminu dojrzałości. To właśnie te obawy zainspirowały mnie do zmiany sposobu nauczania JOZ. Z biegiem lat wypracowałam sobie taki system, który w pełni zadowala mnie oraz moich podopiecznych. Realizuję z nimi podstawę programową, jednocześnie ćwicząc zagadnienia maturalne.

Jestem przekonana, że Twoi uczniowie wiedzą już całkiem sporo z zajęć ogólnego języka obcego, a ich wiedza przyda się na lekcjach JOZ. Wystarczy im to tylko uświadomić. Jak? Zacznij od repetytorium maturalnego.

Każde repetytorium podzielone jest tematycznie na działy. Może któryś z nich pasuje do profesji, w której uczysz? Jako nauczycielka technikum budowlanego korzystam z działu „dom”. Są tam nazwy budynków różnych budynków mieszkalnych, pomieszczeń, a nawet mebli. Architekci krajobrazu mogą skorzystać z  działu „przyroda”; informatycy czy mechanicy z działu „nauka i technika”; handlowcy, ekonomiści  z działu „zakupy i usługi”, przyszli projektanci mody z działu „człowiek” itd. Zastanów się, a na pewno znajdziesz coś, co okaże się przydatne.

Każdy rozdział to słownictwo, czytanie, słuchanie i mówienie. Mamy zatem możliwość przećwiczyć wszystkie sprawności językowe i to  w kontekście języka zawodowego. Pamiętaj, że do repetytoriów zawsze można znaleźć dodatkowe ćwiczenia – wydawnictwa bardzo o to dbają. Dzięki takiej strategii  szybko zorganizujesz sobie materiały na kilka lekcji.

Jeśli Twoja grupa już wcześniej przerobiła dany rozdział repetytorium, będzie już sporo wiedziała. Uczniowie powinni dzięki temu poczuć się pewnie, a powtórka sama w sobie  zawsze się przyda. Jeśli będzie to dla nich zupełna nowość, może okazać się, że będziemy potrzebować więcej czasu na realizację tego materiału niż zakładaliśmy. Zawsze możesz sięgnąć do repetytorium, z którego na co dzień nie korzystasz lub do takiego, które zostało wycofane np. z powodu zmian w egzaminie maturalnym.

Podsumujmy plusy proponowanej przeze mnie strategii:

– łączymy kształcenie zawodowe z ogólnym, tak jak sugeruje podstawa programowa

– możemy szybko i łatwo zorganizować sobie materiały na kilka lekcji

– wykorzystujemy wcześniej zdobytą przez uczniów wiedzę, co z pewnością zmotywuje ich do nauki

– powtarzamy materiał oraz umiejętności przydatne pod kątem matury

A już w kolejnym wpisie konkretne przykłady ćwiczeń łączących naukę języka specjalistycznego z przygotowaniem do matury.

2 thoughts on “Pierwsze lekcje JOZ – kształcenie zawodowe i ogólne oraz skąd brać materiały

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top