JOZ, a język angielski w zawodówce
Metodyka

JOZ, a język angielski w zawodówce

JOZ, a język angielski w zawodówce

Zaskoczyło mnie, jak wielu nauczycieli, zwłaszcza tych początkujących, myli język angielski zawodowy z językiem angielskim w szkole zawodowej. Wydaje się, że problem wynika nie tyle z niedoświadczenia, co z braku wsparcia dla młodych pedagogów.

W odpowiedzi na Wasze prośby i pytania, postanowiłam wyjaśnić kilka kwestii.

JOZ, ESP, język branżowy…

Język zawodowy nazywa się również branżowym, specjalistycznym lub z angielskiego ESP, Vocational English czy Professional English. Ma on przygotować kursanta do swobodnej komunikacji w środowisku pracy.

Język zawodowy pojawia się w szkołach zawodowych/branżowych, lecz nie zawsze jest nauczany bezpośrednio w szkole. Może zdarzyć się, że takie lekcje będą miały miejsce w trakcie miesięcznego kursu zawodowego. Dzieje się tak, gdy nauka zawodu odbywa się poza szkołą, np bezpośrednio u pracodawcy.

General English

W szkole ponadgimnazjalnej, nauka wiodącego języka obcego musi być kontynuowana. W praktyce, w przeważającej większości przypadków, w szkole zawodowej/branżowej uczniowie mają język angielski.

Uczą się ze zwykłych podręczników, realizują podstawę programową. W cyklu kształcenia mają około 130 godzin języka obcego (najczęściej przez dwa lata po jednej lekcji w tygodniu, przez rok dwie lekcje w tygodniu). Z ramowych planów nauczania wynika jednak, że w szkołach branżowych I stopnia na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej, języka obcego będzie więcej, bo około 160 godzin w cyklu kształcenia (przez dwa lata po dwie lekcje w tygodniu, przez rok jedna lekcja w tygodniu). Uwaga! Na rynku wydawniczym są podręczniki dedykowane specjalnie szkołom zawodowym.

Trudności

Szkoły zawodowe, a właściwie ich uczniowie, często cieszą się zła sławą. Jest to wynik stereotypów i z pewnością nie należy takiej młodzieży demonizować. Niemniej, można napotkać szereg problemów, a głównym jest brak podręczników. Wynika to niejednokrotnie ze złej sytuacji finansowej rodziny. Pamiętajmy też, że do szkół branżowych często trafiają osoby, które jak najszybciej chcą zacząć zarabiać żeby pomóc rodzicom.

Dużym utrudnieniem może być również brak motywacji. Warto zapytać młodzież, czego oczekuje, jakie ma ambicje. Perspektywa otrzymania oceny celującej bywa prawdziwym motorem napędowym.

W branżówkach doskonale sprawdza się metoda projektu oraz CLIL, o których możecie przeczytać tutaj. O motywacji słów kilka tutaj.

Udanych lekcji!

3 thoughts on “JOZ, a język angielski w zawodówce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back To Top