Writing dla logistyków i spedytorów. Matura pisemna w pigułce.

Writing dla logistyków i spedytorów. Matura pisemna w pigułce.

Zapraszam na czwarty z serii maturalnej wpis. Dziś gotowe materiały pozwalające spedytorom i logistykom ćwiczyć zadania maturalne na języku zawodowym.

Jeśli jeszcze nie czytaliście poprzednich wpisów, zapraszam do lektury: wpis 1, wpis 2, wpis 3. Znajdziecie tam min. zestawy dla informatyków.

Wypowiedź pisemna na poziomie podstawowym

Zawsze warto przypomnieć uczniom zasady oceniania wypracowań na maturze. Ja robię to regularnie. Dzięki temu udaje się uniknąć nieporozumień, a młodzież dokładnie wie, czego się od niej oczekuje.

W przypadku form pisemnych bierze się pod uwagę:

  • treść
  • spójność i logikę
  • zakres środków językowych
  • poprawność środków językowych.

Wypowiedzi pisemne na poziomie podstawowym ocenia się zatem podobnie, jak wypowiedź ustną na maturze ustnej.

W treści bierzemy pod uwagę do ilu elementów uczeń się odniósł, a ile rozwinął. Punkty przyznajemy według tabelki, którą znajdziemy min. w informatorze maturalnym.

W spójności i logice sprawdzamy, czy tekst, jako całość, jest klarowny i zrozumiały.

W kryterium zakresu środków językowych istotne jest, jak bardzo zróżnicowanej gramatyki i słownictwa używa autor tekstu.

W kwestii poprawności sprawdzamy ilość błędów i ich wpływ na tekst – czy nadal jest zrozumiały, czy też odczytanie intencji autora jest niemożliwe.

Pamiętajcie o limicie słów: 80-130 według polecenia, ale najważniejsze jest aby wypracowanie przekraczało 60 wyrazów. W przypadku tekstu liczącego 60 słów lub mniej punkty przyznaje się TYLKO za treść.

Jeżeli za treść przyznaliśmy 0 punktów, w pozostałych kryteriach również musimy przyznać 0. Jeśli w treści przyznaliśmy 1 punkt, w pozostałych kryteriach możemy przyznać MAKSYMALNIE 1 punkt.

Gotowe zestawy

Po gotowe ćwiczenia zapraszam Was >>tutaj<< i >>tutaj<<.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *